سخنی دیگر درباره موارد لزوم زیرسازی در نصب کفپوش

734

سخنی دیگر درباره موارد لزوم زیرسازی در نصب کفپوش

یکی از زمینه های مهم در دکوراسیون داخلی ساختمان, نصب انواع کفپوش در هر فضای معین مسکونی یا اداری است. بیننده محترمی از طریق بخش دیدگاهها, موردی درباره لزوم یا عدم ضرورت زیرسازی برای نصب کفپوشpvc مطرح نموده است. از آنجا که موضوع میتواند برای سایر بینندگان سایت ” بهفرم کفپوش ” هم میتواند مفید باشد, عین پرسش و پاسخ را اینجا باشتراک میگذاریم.


نصب انواع کفپوش, نیاز به زیرسازی متناسب دارد. برای مثال همانگونه که نصب موکت یا استفاده از انواع فرش ماشینی یا دستباف, نیاز به زیرسازی چندان مسطح و تراز ندارد, اما برای نصب کفپوش pvc بهتر است زیرسازی کاملا صاف و بدون کمترین پستی و بلندی باشد.

پرسش :

با عرض سلام و خسته نباشيد , همچنين تشكر از بابت اطلاعات ارزنده جنابعالي
براي نصب ۱۲ متر كفپوش جهت آشپزخانه كه كف اون سراميك و مسطح هست آيا نيازي به زير سازي هست يا خير ؟ پيشنهاد نصاب سيمان سياه و چسب چوب براي زير سازي هستش , به نظر شما بدون اينها ميشه نصب كفپوش انجام داد. ممنون ميشم در اين رابطه راهنمايي بفرمائيد.

پاسخ :

با سلام و تشکر از محبت و حسن اعتماد شما,

یک) بنظر میرسد حق با نصاب محترم کفپوش باشد و زیرکار احتمالا دارای مقداری پستی و بلندی است که ممکن است در نگاه اول چندان بنظر نیاید. اما جهت اطمینان درباره ضرورت زیرسازی میتوان از ” ریسمان کار ” یا ” شمشه ” فلزی بلند استفاده کرد.

برای مشاهده میزان نامسطحی کف ( و دیوارها ) ریسمان کار را معمولا بصورت هم افقی و نیز قطری می کشند و آنگاه موارد و میزان پستی و بلندی قسمتهای مختلف کف ( و هر دیوار ) کاملا مشخص میشود.

دو) در مواردی که میزان ناهمسطحی چندان زیاد نبوده و تنها در حد چند میلیمتر باشد, توصیه ما استفاده از ” نرمه سیمانکاری ” با استفاده از چسب بتون است. چسب بتون ضمن چسبندگی بمراتب بالاتر با کف سیمانکاری یا سرامیک شده قبل, تا حدودی نیز عایق رطوبت می باشد. نرمه همراه چسب بتون علاوه بر آنکه میزان مصرف چسب کفپوش را پائین می اورد و از نظر اقتصادی به صرفه است, باعث چسبندگی بیشتر زیرسازی با چسب کفپوش pvc ( چه چسب صنعتی – از جمله 8888  – یا خمیری ) میشود.


قبل از نصب هر نوع کفپوش حدی از زیرسازی لازم است. برای زیرسازی کف که پستی و بلندی برخی قسمتهای آن حداکثر چند میلیمتر می باشد, میتوان از نرمه سیمانکاری استفاده کرد که شامل مخلوط متناسبی از پودر سنگ, سیمان و آب همراه چسب بتون است. برای آنکه زیرکار تمیزتر اجرا شود, بهتر است پودرسنگ را قبلا توسط الک نمره ریز سرند نمود تا عاری از ذرات درشت ماسه گردد. ضمنا در مواردی که زیرسازی در نمای کار نیست, جهت صرفه جوئی در هزینه ها میتوان از سیمان سیاه استفاده نمود. 

تاریخ استفاده از کفپوش pvc در ایران به سالهای نخست دهه 50 میرسد. در آنزمان هنوز افزودنی های بتون اینقدر توسعه نیافته و پیشرفت نکرده بود و لاجرم نصاب های محترم کفپوش برای زیرسازی اغلب از چسب چوب همراه سیمان استفاده می نمودند. در این مورد قبلا مطالبی در سایت منتشر شده, اما بطور خلاصه از آنجا که حلال چسب چوب, آب است و کف هر فضای مسکونی یا اداری شاید تماس معین با رطوبت داشته باشد, پیشنهاد ما استفاده از چسب بتون در آب ملات نرمه سیمانکاری در موارد زیرسازی کف است.

درباره نسبت سیمان, پودر سنگ و چسب بتون و روش استفاده از این نرمه در زیرسازی مطالب چندی قبلا منتشر کرده ایم که از طریق بخش ” جستجو ” در سایت براحتی در دسترس است. همینطور یادداشتهای متعدد و مشروحی درباره مسائل ” زیرسازی ” و  ” نصب ” انواع کفپوش ( از جمله کفپوشpvc و پارکت چوبی و لمینیت ) در سایت وجود دارد که میتوانید آنها را مطالعه نمائید.

سه) سخن آخر درباره لزوم هم اعتماد و هوشیاری در کارهاست. از اینکه برای اطلاع از مسائل راه مطالعه مرتبط ( از جمله در سایت ” بهفرم کفپوش ” ) را انتخاب کرده اید, بشما تبریک میگوئیم و به خود می بالیم چنانچه بتوانیم در این مورد کمکی برای دوستان باشیم. اگر با وجود مطالعه مطالب موجود, بازهم مورد خاصی بنظرتان رسید, خوشحال میشویم از همین طریق در خدمتتان باشیم

موفق و پیروز باشید.

نصب هرگونه کفپوش نیاز به زیرسازی متناسب دارد. ویدئو پیوست نمونه نصب موزائیک های کوچک چند ضلعی را به نمایش میگذارد که نیازمند زیرسازی بسیار دقیق می باشد :

https://www.instagram.com/p/B8-qBpMHcFF/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.